ساختمان اسکناس - Modern Architecture

Modern Architecture

مقاله، ساختمان، معمار، طراحی داخلی، معماری کاغذی، پارکینگ، عکس های جالب، محوطه سازی، مجله معماری، خانه های مجلل، modern architecture، هتل شناور، نمای داخلی هتل، پلان هتل، پلان هتل6ستاره، هتـلی از یـــخ، عکس های دکوراسیون، persianweblog، ساختـمان ایـرانی، معماری ایرانی، پرشین بلاگ l، معماری مدرن فارسی ، معماری مدرن ایرانی، وب نوشت معماری مدرن، persian modern architecture، خم های معماری، منحنی معماری، معماران henn، ویلای مدرن، رنگ های متضاد، خانه معاصر، ویلایی دوبلکس، اتاق خواب والدین، حیاط خلوت

ساختمان اسکناس
نویسنده : سیدفضلی - ساعت ٢:۱٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۳ مهر ۱۳٩٠


علیرغم آنچه که ممکن است فکر کنید، این یک پروژة موقت نیست. این تصویری از یک ساختمان بلند 10 طبقه با استفاده از یک رنگ‌آمیزی خاص است. در طول فرآیند نقاشی، از چاپ بر روی سرامیک استفاده شده که دارای عمر دایمی است.

علیرغم آنچه که ممکن است فکر کنید، این یک پروژة موقت نیست. این تصویری از یک ساختمان بلند 10 طبقه با استفاده از یک رنگ‌آمیزی خاص است. در طول فرآیند نقاشی، از چاپ بر روی سرامیک استفاده شده که دارای عمر دایمی است.





حداقل در هلند، همواره چاپ بر روی ساختمان یک کار موقتی بوده است. معماران تنها از الگوهای انتزاعی برای طرح‌هایشان استفاده می‌کنند. اندازة این چاپ‌ها کوچک است و مدت زمان بسیار کوتاهی دوام می‌آورند. مهم‌ترین آنها استفاده از تصاویر فوتبالیست‌ها در جریان بازی‌های جام ملت‌های اروپا در هلند بود. در کاناس واقعی در لیتوانی، آرشیتکت‌ها علاقة وافری به استفاده از این تصاویر بر روی ساختمان‌ها دارند. در این شهر بییش از 4500 صفحة شیشه‌ای به اشکال مختلف روی نمای ساختمان‌ها دیده می‌شوند که توسط سنت – گوبیان در هلند طراحی شده است.
یوناس پلنتا مدیر بازاریابی شرکت اورماس که مجری اصلی این پروژه می‌باشد، بر این نکته تأکید می‌کند که سازة جدید فقط یادآور قدرت پول نیست. بالتیک تایمز به نقل از او می‌نویسد: «در همان زمانی که ما مشغول ارزیابی طراحی پروژه‌هایی برای یک ساختمان جدید اداری در سال 2005 بودیم، لیتوانی یکی از جدیدترین اعضای اتحادیة اروپا بود که به تازگی به منطقة تحت پوشش یورو پیوسته بود. ما شاهد ساختمانی زیبا بود که قدمت آن به سال 1925 بازمی‌گشت و به همین دلیل تصمیم گرفتیم آن را محور پروژه خود قرار دهیم.»



آرای استودیجا آرشیتکت می‌افزاید که این ساختمان اسکناس ویژه بین دو جنگ جهانی ساخته شد که در آن زمان لیتوانی کشوری مستقل بود.
آنچه که مرا جذب این ساختمان کرد، مسطح و عریض بودن این بنا است که باعث شده اسکناس حک شده روی آن نیز همین گونه به نظر برسد. طرح این ساختمان بسیار ساده است و شاید بتوان آن را یکی از ساده‌ترین طرح‌های موجود در جهان دانست. معمولاً تصاویر پیچیدگی‌های خاص خود را دارند اما در این ساختمان هیچ پیچیدگی دیده نمی‌شود. البته در بازسازی این بنا از شیوه‌های نوین معماری استفاده شده است. استفاده از یک تاج زیبا در این گونه ساختمان‌ها رایج است. هال فاستر در کتاب معروف خود به نام معماری میان تصور و عمل می‌نویسد: «یک ویژگی مهم ساختمان والت دیسنی در لس‌آنجلس یا ساختمان شبکة ملی تلویزیون چین در پکن، استفاده از تاج‌های زیبا است.»
نکتة جالب این جا است که برای احداث ساختمان اسکناس، فضای دو بانک اجاره شده است. واقعاً جذاب است که بانک‌ها اجازه دهند از فضایشان برای کارهای زیبای معماری استفاده شود و این می‌تواند به یک پدیده و الگوی بین‌المللی تبدیل شود. در عین حال تلاش کاملی به عمل آمده که حریم خصوصی و مسایل ایمنی بانک‌ها رعایت شود.
من همواره به یک نکته فکر می‌کنم: آیا احداث یک ساختمان مانند ساختمان اسکناس در لیتوانی می‌تواند کمک کند که منطقة محل استقرار این ساختمان به یک منطقة فعالیت‌های مالی و پولی مهم تبدیل گردد؟ آیا ساختمان‌هایی که دیوارهای آنها مجهز به صفحات بزرگ نمایشی تبدیل شده، می‌توانند به منطقه‌ای جذاب برای جذب شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای تبدیل شوند؟ آیا شرکت‌های فعال در عرصة فن‌آوری اطلاعات نیز علاقه‌مند هستند تا از ساختمان‌های این چنینی بهره‌مند شوند و به لحاظ فنی از آنها استفاده نمایند؟ و از همه مهم‌تر، چرا برخی آرشیتکت‌ها کار بر روی ساختمان‌های قدیمی را گنار گذارده‌اند.
به همان چاپ‌های موقت برگردیم که در ابتدا اشاره کردم: آیا می‌توان از ساختمان‌های شیشه‌ای برای این گونه فعالیت‌ها استفاده کرد؟ ما نیاز به هوایی تازه داریم. اگر این کار به درستی انجام شود، ممکن است شیوة نوینی از معماری ظهور کند که البته ممکن است این اتفاق به مدت زمانی حدود نیم دهه نیاز داشته باشد. این می‌تواند یک حرکت بلند مدت باشد. چرا آرشیتکت‌ها به سراغ عملی ساختن این ایده نمی‌روند؟


comment نظرات ()